[opis] Huxleysaurus

Wszystko o "ptasich stopach" i dinozaurach ptasiomiednicznych nie należących do niżej wymienionych grup
Awatar użytkownika
Dino
Administrator
Administrator
Posty: 3696
Rejestracja: 13 marca 2006, o 20:45
Imię i nazwisko: Łukasz Czepiński
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

[opis] Huxleysaurus

Post autor: Dino »

Pierwszy z trójki nowych-starych iguanodontów Paula ;)

http://www.encyklopedia.dinozaury.com/i ... xleysaurus

Szacunki masowe na podstawie porównania k. udowej hukslejzaura i Iguanodon bernissartensis. Stosunek 85/102=~0,83.

Awatar użytkownika
nazuul
Moderator
Moderator
Posty: 6690
Rejestracja: 3 grudnia 2007, o 19:51
Imię i nazwisko: Maciej Ziegler
Lokalizacja: Wielkopolska

Re: [opis] Huxleysaurus

Post autor: nazuul »

Jak już przekowywałem, nowe hasła przeważnie zawierają jakieś błędy i należy je oznaczać jako do poprawy
to też do poprawy, i to dość znacznie
nalezy uwzględnić jeszcze min. kilka publikacji, to samo dotyczy zapewne dwóch pozostałych powstających opisów z Paul (2012)

tak na wstępnie, to (po raz trzeci) skąd wiadomo, że praca z Huxleysaurus została opublikowana (sensu ICZN)?
Hukslejzaur został po raz pierwszy opisany w 1889 roku przez Richarda Lydekkera jako Iguanodon hollingtoniesis[5], a w 2010 roku, przypisany przez Davida Normana do nowoutworzonego taksonu Hypselospinus fittoni[6]
wcześniej też był, np. cytowane w Paul 2008 (A revised taxonomy of the iguanodont dinosaur genera and species), który uważa go za Ornithopoda incertae sedis
zresztą "nowoutworzonego taksonu Hypselospinus fittoni" jest mylące, bo to tylko gen. et comb. nov.
ale to tak na marginesie, bo opisu nie warto komentować do czasu uwzględnienia cytowanych w poście prac (nie wiem czy podałem wszystkie istotne, pewnie nie, więc rozejrzyj się jeszcze np. w scholar.google, cytowanych pracach itp.).

o R8676 Galton 2012 (Hypsilophodon foxii and Other Smaller Bipedal Ornithischian Dinosaurs from the Lower Cretaceous of Southern England) pisze (nie wiem na ile to istotne):
Given the difference in age, this probably represents a different genus from the iguanodontoid species of the Hastings Bed.
140-133 Ma

wczesna kreda (wczesny walanżyn)
datowanie "pierwotne" to walanżyn, a liczby to pochodna tego, prawda? Więc walanżyn na górze, jak to ostatnio było omawiane
Paul 2008 podaje middle Valanginian
NHMUK R8676 - prawa k. udowa, k. piszczelowa z k. skokową i częścią k. strzałkowej [3]
↑ paleofile.com [1]
przynajmniej Galton 2009 (Notes on Neocomian (Lower Cretaceous) ornithopod dinosaurs from England - Hypsilophodon, Valdosaurus, “Camptosaurus”, “Iguanodon” - and referred specimens from Romania and elsewhere) ma go jako Iguanodon hollingtoniensis, więc cytowanie paleofile.com wydaje mi się zbędne
strony internetowe można różnie cytować, ja w powstającym opisie Triceratops cytuję tak (aby uwzględniać autorkę, a nie samą stronę):
Ford, online - Triceratops http://www.paleofile.com/Dinosaurs/Orni ... ratops.asp
Szacunki własne autora hasła - Czepiński, Ł., na podstawie porównania wymiarów k. udowej u Huxleysaurus i Iguanodon bernissartensis. Stosunek =~0,83.
skąd dane?

McDonald i in. 2010 (A new basal iguanodont (Dinosauria: Ornithischia) from the Wealden (Lower Cretaceous) of England) także umieszczją go w Hypselospinus fittoni i podają
R1148, R1629, R1632 (syntypes of "I. hollingtoniensis"),
o syntypach pisza też Carpenter i Ishida 2010 (Early and “Middle” Cretaceous Iguanodonts in Time and Space)

rodzaj traktujesz jako ważny, np. w tabeli też nic nie wskazuje na niepewny status taksonu albo
Niegdyś zaliczany był do rodzajów Iguanodon i Hypselospinus.
jednak to drugie to chyba - patrząc na ww. prace i w nich cytowane - konsensus, tak też np., choć tylko wzmiankowo, McDonald 2012 (The status of Dollodon and other basal iguanodonts (Dinosauria: Ornithischia) from the Lower Cretaceous of Europe)
Carpenter i Ishida 2010 podają "we are unable to identify an autapomorphy"

PS Kategorie: (...) Azja
Obrazek
[Stamp: Apsaravis] [Avatar: P. Weimer, CC BY-NC-SA 2.0]

Awatar użytkownika
Dino
Administrator
Administrator
Posty: 3696
Rejestracja: 13 marca 2006, o 20:45
Imię i nazwisko: Łukasz Czepiński
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [opis] Huxleysaurus

Post autor: Dino »

nazuul pisze:tak na wstępnie, to (po raz trzeci) skąd wiadomo, że praca z Huxleysaurus została opublikowana (sensu ICZN)?
Nie wiadomo.
Szacunki własne autora hasła - Czepiński, Ł., na podstawie porównania wymiarów k. udowej u Huxleysaurus i Iguanodon bernissartensis. Stosunek =~0,83.
skąd dane?
Początkowo na podstawie skali w paleofile (~85 cm), jednak zdobyłem właśnie Lydekker, 1890, a tam podane 32 inch = 81 cm, przez co stosunek do lektotypu z http://www.encyklopedia.dinozaury.com/i ... ssartensis wynosi ~0,79 (81,3/102,5). Poprawione szacunki: 8,5-10 m; 2-2,5 t.

Awatar użytkownika
nazuul
Moderator
Moderator
Posty: 6690
Rejestracja: 3 grudnia 2007, o 19:51
Imię i nazwisko: Maciej Ziegler
Lokalizacja: Wielkopolska

Re: [opis] Huxleysaurus

Post autor: nazuul »

Dino pisze:
Szacunki własne autora hasła - Czepiński, Ł., na podstawie porównania wymiarów k. udowej u Huxleysaurus i Iguanodon bernissartensis. Stosunek =~0,83.
skąd dane?
Początkowo na podstawie skali w paleofile (~85 cm), jednak zdobyłem właśnie Lydekker, 1890, a tam podane 32 inch = 81 cm, przez co stosunek do lektotypu z http://www.encyklopedia.dinozaury.com/i ... ssartensis wynosi ~0,79 (81,3/102,5). Poprawione szacunki: 8,5-10 m; 2-2,5 t.
to by należało zacytować Lydekker, 1890 jako źródło danych o Huxleysaurus. A jakie są źródła danych dla Iguanodon? To, co podałeś (ED), to wzięto z Paula (2010: podpis ryc. 1B) - długość k. udowej = 102,5 cm; 3,2 t. Nie widzę tam jednak długości ciała lekotypu I. bernissartensis
Obrazek
[Stamp: Apsaravis] [Avatar: P. Weimer, CC BY-NC-SA 2.0]

Awatar użytkownika
Dino
Administrator
Administrator
Posty: 3696
Rejestracja: 13 marca 2006, o 20:45
Imię i nazwisko: Łukasz Czepiński
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [opis] Huxleysaurus

Post autor: Dino »

Szacunki w metryczce iguanodonta, Lydeker 1890 jest w cytacjach w innym fragmencie.

Poprawki będę powoli wprowadzał ;)

Awatar użytkownika
nazuul
Moderator
Moderator
Posty: 6690
Rejestracja: 3 grudnia 2007, o 19:51
Imię i nazwisko: Maciej Ziegler
Lokalizacja: Wielkopolska

Re: [opis] Huxleysaurus

Post autor: nazuul »

Skąd założenie, że dane z metryczki (rozumiem, że z ED?) dotyczą lektotypu?
nawet jakby były, to i tak nie wykazałeś wystarczająco (właściwie wcale) podstaw takich a nie innych rozmiarów, pisząc tylko:
Szacunki własne autora hasła - Czepiński, Ł., na podstawie porównania wymiarów k. udowej u Huxleysaurus i Iguanodon bernissartensis. Stosunek =~0,83
bo powinno być
Szacunki własne autora hasła - Czepiński, Ł., na podstawie porównania wymiarów k. udowej u Huxleysaurus (Lydekker, 1890 [należałoby też wpisać 32 inch = ok. 81 cm oraz podać konkretnego osobnika) i Iguanodon bernissartensis (XXXXXXXX, xxxx [tutaj należałoby podać konkretnego osobnika]). Stosunek =~0,83
rozmiary są zresztą najmniej ważne
Obrazek
[Stamp: Apsaravis] [Avatar: P. Weimer, CC BY-NC-SA 2.0]

Awatar użytkownika
Dino
Administrator
Administrator
Posty: 3696
Rejestracja: 13 marca 2006, o 20:45
Imię i nazwisko: Łukasz Czepiński
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [opis] Huxleysaurus

Post autor: Dino »

nazuul pisze:Skąd założenie, że dane z metryczki (rozumiem, że z ED?) dotyczą lektotypu?
nawet jakby były, to i tak nie wykazałeś wystarczająco (właściwie wcale) podstaw takich a nie innych rozmiarów, pisząc tylko:
Szacunki własne autora hasła - Czepiński, Ł., na podstawie porównania wymiarów k. udowej u Huxleysaurus i Iguanodon bernissartensis. Stosunek =~0,83
bo powinno być
Szacunki własne autora hasła - Czepiński, Ł., na podstawie porównania wymiarów k. udowej u Huxleysaurus (Lydekker, 1890 [należałoby też wpisać 32 inch = ok. 81 cm oraz podać konkretnego osobnika) i Iguanodon bernissartensis (XXXXXXXX, xxxx [tutaj należałoby podać konkretnego osobnika]). Stosunek =~0,83
rozmiary są zresztą najmniej ważne
"Ocenia się go na 11 a nawet 13 metrów długości i ponad 3 tony (Norman, 1987, Paul, 2008; 2010)." (Szermański).

Cytat poprawiony, kwestia rozmiarów również nie wydaje mi się wielce istotna.

Awatar użytkownika
nazuul
Moderator
Moderator
Posty: 6690
Rejestracja: 3 grudnia 2007, o 19:51
Imię i nazwisko: Maciej Ziegler
Lokalizacja: Wielkopolska

Re: [opis] Huxleysaurus

Post autor: nazuul »

Dino pisze:"Ocenia się go na 11 a nawet 13 metrów długości i ponad 3 tony (Norman, 1987, Paul, 2008; 2010)." (Szermański).
z kontekstu wynika, że są to rozamiary gatunku a nie lektotypu!
jest to jednak błędne zdanie, bo Norman, 1987 podaje ca. 11 m (s. 215) zaś Paul (2008; 2010) 8 lub >8 m - poprawiłem to w ED, dla tych 13 m należy znaleźć lepsze źródło.
hasło o Iguanodon jest oznaczone "hasło w trakcie rozbudowy" ale powinno być jako do weryfikacji a kategoria jest "Do poprawy - zajęte" - przez kogo, szermana?
Obrazek
[Stamp: Apsaravis] [Avatar: P. Weimer, CC BY-NC-SA 2.0]

Awatar użytkownika
Danu
Jurajski allozaur
Jurajski allozaur
Posty: 1667
Rejestracja: 24 czerwca 2006, o 14:51
Imię i nazwisko: Krzysztof Stuchlik
Lokalizacja: Wisła

Re: [opis] Huxleysaurus

Post autor: Danu »

chyba tu

Naish, Darren; David M. Martill (2001). "Ornithopod dinosaurs". Dinosaurs of the Isle of Wight. London: The Palaeontological Association

no i jeszcze o 13 m pisze Holtz w swojej książce ale on czasem dziwnie szacuje.
"nie wystarczy być dobrym graczem, trzeba jeszcze dobrze grać"
-----------------------------------------------------
http://img291.imageshack.us/img291/7815/userbar5ws.png

Awatar użytkownika
nazuul
Moderator
Moderator
Posty: 6690
Rejestracja: 3 grudnia 2007, o 19:51
Imię i nazwisko: Maciej Ziegler
Lokalizacja: Wielkopolska

Re: [opis] Huxleysaurus

Post autor: nazuul »

jeszcze uwaga co do linkowania formacji - linkujemy bez słowa "formacja":
formacja [[Wadhurst Clay]], nie [[formacja Wadhurst Clay]]
już dość dawno było omawiane, dlaczego właśnie tak
Obrazek
[Stamp: Apsaravis] [Avatar: P. Weimer, CC BY-NC-SA 2.0]

Awatar użytkownika
Dino
Administrator
Administrator
Posty: 3696
Rejestracja: 13 marca 2006, o 20:45
Imię i nazwisko: Łukasz Czepiński
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: [opis] Huxleysaurus

Post autor: Dino »

Inna sprawa, by linkować sam termin [[formacja]] jako osobne hasło ze słownika.

Awatar użytkownika
nazuul
Moderator
Moderator
Posty: 6690
Rejestracja: 3 grudnia 2007, o 19:51
Imię i nazwisko: Maciej Ziegler
Lokalizacja: Wielkopolska

Re: [opis] Huxleysaurus

Post autor: nazuul »

Faktycznie, to by miało głęboki sens!

EDIT 8.10.2013
nie ma żadnej ironii w powyższym,
tylko nikt wcześniej nie wpadł na rzecz tak oczywistą!
dla osób początkujących "formacja" może się kojarzyć z formowaniem się czegoś, jakąś grupą ludzi itd.
zatem linkowanie "formacji" ma głęboki sens, podobnie jak "Ma" (kto co ma?), czy "holotyp" (jakiś typ hologramu?), i innych, oczywistych dla bardziej rozeznanych osób słów
tyle haseł linkuje do "formacja"/"formacja geologiczna":
http://www.encyklopedia.dinozaury.com/i ... eologiczna
(na dzień 8.10.2013 to 3 hasła o rodzajach)
Obrazek
[Stamp: Apsaravis] [Avatar: P. Weimer, CC BY-NC-SA 2.0]

Awatar użytkownika
szerman
Paleogeński prawaleń
Paleogeński prawaleń
Posty: 3994
Rejestracja: 23 czerwca 2009, o 10:40
Imię i nazwisko: Marcin Szermański
Lokalizacja: B-B

Re: [opis] Huxleysaurus

Post autor: szerman »

Chyba parę razy cytował tak Mateusz, ale mogę się mylić - sam zresztą tego nie robiłem i też o tym nie pomyślałem :)
nazuul pisze: hasło o Iguanodon jest oznaczone "hasło w trakcie rozbudowy" ale powinno być jako do weryfikacji a kategoria jest "Do poprawy - zajęte" - przez kogo, szermana?
Tak, to jedna z tych rzeczy które nie dokończyłem :oops: Łukasz - jeśli masz literaturę, to pouzupełniaj, może da się też coś poprawić. Sam będę mieć czas na ED jakoś od przyszłego tygodnia.
"Mastodon sapiens"

ODPOWIEDZ