[opis] Elaltitan (elaltytan)

Wszystko o największych zwierzętach, jakie kiedykolwiek stąpały po Ziemi - "gadzich stopach"
Awatar użytkownika
Danu
Jurajski allozaur
Jurajski allozaur
Imię i nazwisko: Krzysztof Stuchlik

Re: [opis] Elaltitan (elaltytan)

Post autor: Danu »

Ciężko będzie coś ustalić jeśli Manion nie pofatyguje się odpisać to nie będziemy w stanie wiele ustalić. Armstrong z kolei zasugerował mi jak wam zacytowałem, że jego zdaniem ta udowa jest mniejsza niż oszacowano, ale czy ja wiem patrząc na ten rysunek to nie koniecznie musi być, nawet te 215 cm może być zamało. Pozatym jest jeszcze piszczel też na rysunku wydaje mi się spora. Proporcje napewno byłyby conajmniej dziwne i wydaje mi się, że wyjątkowe u tytanozaurów.

Z drugiej strony zgadzam się z Maciejem, że bardziej by to pasowało na 2 osobniki no bo trudno sobie wyobrazić, żeby w wypadku gdyby był jeden osobnik Manion nie wspomniał o tak dziwnej anatomi wyraźnie byłaby bardzo charakterystyczna dla tego rodzaju i napewno warta odnotowania.

Pozatym gdyby w istocie chodziło o osobnika młodego a byłby to jeden osobnik, to do jakich olbrzymich rozmiarów musiałaby jeszcze urosnąć ta kończyna tylna skoro już udową autorzy oszacowali na 230 cm...
Tribute to Dinosaurs 2020

Awatar użytkownika
nazuul

Post autor: nazuul »

Mannion i Otero 2012 pisze:PVL 4628/MACN-CH 217) recovered from
Chubut Province by an expedition of the Fundaci ´on Miguel Lillo
and the Universidad Nacional de Tucum´ an, led by J. F. Bonaparte.
This skeleton was originally attributed to Antarctosaurus
sp. (Bonaparte and Gasparini, 1979), but later tentatively referred
to Argyrosaurus by Powell (1986, 2003), who also provided
a short description. Although there is some anatomical overlap
between the latter individual and holotype, the referral was based
on gross morphological similarities, rather than shared autapomorphies
(Powell, 1986, 2003; Apestegu´ıa, 2004a), and several
subsequent studies have variously listed the referred specimen
as cf. Argyrosaurus (Bonaparte, 1999a; Bonaparte et al., 2006) or
Argyrosaurus ‘superbus’ (Apestegu´ıa, 2007). Salgado and Bonaparte
(2007) expressed doubt as to this referral, commenting that
a revision is required of the holotype and referred materials of
Argyrosaurus (see also Mart´ınez et al., 2004). Furthermore, Upchurch
et al. (2004) could only identify a single autapomorphy of
Argyrosaurus, with this feature restricted to the referred specimen,
and therefore they cast doubt on the validity of the genus.
Poszukałem w pracach cytowanych. Wg Bonaparte i Gaspariniego (1979) materiał jest powiązany (przetłumaczone jako "associated") i pochodzi od jednego osobnika. Wg Powella (2003, s. 51) holotyp to jeden osobnik odnaleziony nieartykułowany. Podane wymiary różnią się do 3 cm. Kość udową Powell rekonstruuje jako znacznie krótszą (plate 68). Wg tej rekonstrukcji ma prawdopodbnie ok. 187 cm (a w każdym razie w granicach 170-200 cm), patrząc np. na Epachthosaurus (Martınez i in., 2004) taka rekonstrukcja wygląda OK. Sprawdziłem pozostałe cytowane - nic istotnego, nie dotarłem jednak do Apesteguıa 2004, Powiell 1986 i Salgado i Bonaparte 2007 (jest na google books ale interesujące fragmenty nie).

Źródła:
Apesteguıa, S. 2004a. An approach to the phylogenetic position of Argyrosaurus (Sauropoda, Titanosauria). Ameghiniana 41:34A
[abstrakt z konferencji]

Apestegu´ıa, S. 2007. The sauropod diversity of the La Amarga Formation (Barremian), Neuqu´en (Argentina). Gondwana Research 12:533–546.

Bonaparte, J. F. and Z. Gasparini. 1979. Los saurópodos de los grupos Neuquén y Chubut, y sus relaciones cronologicas. Actas del VII Congreso Geológico Argentino, Neuquén 2:393-406.
[tłumaczenie z polyglot paleontologist http://www.paleoglot.org/files/Bonapart ... ini_79.pdf ]

Bonaparte, J. F. 1999a. Evolución de las vértebras presacras en Sauropodomorpha. Ameghiniana 36:115–187.
[tłumaczenie z polyglot paleontologist http://www.paleoglot.org/files/Bonapart ... ini_79.pdf ]

Bonaparte, J. F., B. J. Gonz´ alez Riga, and S. Apestegu´ıa. 2006. Ligabuesaurus leanzai gen. et sp. nov. (Dinosauria, Sauropoda), a new titanosaur from the Lohan Cura Formation (Aptian, Lower Cretaceous) of Neuqu´ en, Patagonia, Argentina. Cretaceous Research 27:364–376.

Martınez, R.D., O. Gimenez, J.Rod´ıguez, M. Luna, and M. C. Lamanna. 2004. An articulated specimen of the basal titanosaurian (Dinosauria: Sauropoda) Epachthosaurus sciuttoi from the early Late Cretaceous Bajo Barreal Formation of Chubut Province, Argentina. Journal of Vertebrate Paleontology 24:107–120.
http://www.unp.edu.ar/museovirtual/Repo ... saurus.pdf

Powell, J. E. 1986. Revision de los Titanosauridos de America del Sur. Ph.D. dissertation, Universidad Nacional de Tucuman, Tucuman, Argentina, 340 pp.
[dysertacja]

Powell, J. E. 2003. Revision of South American titanosaurid dinosaurs: palaeobiological, palaeobiogeographical and phylogenetic aspects. Records of the Queen Victoria Museum 111:1–173

Salgado, L., and J. F. Bonaparte. 2007. Sauropodomorpha; pp. 188–228 in Z. Gasparini, L. Salgado, and R. A. Coria (eds.), Patagonian Mesozoic Reptiles. Indiana University Press, Bloomington and Indianapolis, Indiana
Obrazek
[Stamp: Apsaravis] [Avatar: P. Weimer, CC BY-NC-SA 2.0]

Awatar użytkownika
Danu
Jurajski allozaur
Jurajski allozaur
Imię i nazwisko: Krzysztof Stuchlik

Post autor: Danu »

A więc wydaje się, że Armstrong może mieć rację, napisał mi jeszcze coś takiego na meila
I prefer to compare dorsal vertebrae size (the back bones) because most of the weight was carried in the torso. The three preserved dorsals are 29.5 cm long, 25.4 cm and 23.7 cm long and the complete one is 74.9 cm tall. The dorsal vertebrae look very similar to Saltasaurus and Neuquensaurus. In Neuquensaurus the tallest dorsal vertebrae is 33.5 cm. This means that Elaltitan would have been about 2.2 times taller/longer than Neuquensaurus.
In Neuquensaurus the humerus and femur are 52 cm and 85 cm long. Comparing this to Elaltitan (humerus: 130 cm, femur (my estimate): 205 cm), would mean that it was about 2.4 or 2.5 times the size of Neuqeunsaurus
A zatem jest jednak prawdopodobne być może , że Manion poprostu przesadził z wielkością kości udowej (chociaż to dosyć trudno określić)
i bazując na Neuquensaurus proporcje jak i rozmiary mogą jednak być poprawne jeśli chodzi o to pierwsze wyliczenie które podałem ~21 m, albowiem Neuquensaurus szacuje się od 7,5 m (Paul) do 9 m.

EDIT- odpowiedź Maniona jednak doszła

H
i Krzysztof,

Thanks for your email and sorry for the slow reply - I was away in Germany last week.

You're correct that this ratio of humerus to femur length is very low, and this might suggest that there is a second smaller individual here. However, the evidence is that this was a partially associated skeleton. It is possible that the morphology of the femur is different to "Antarctosaurus giganteus" and so the length is over-estimated (it would still be a low ratio though). Also, there aren't that many derived titanosaurs that preserve a humerus and femur for the same individual, so it is difficult to know how variable this ratio might be (it is pretty low in Petrobrasaurus too - 0.76, although not as low as this).

So, basically we can't really be certain, but thanks for bringing this to my attention - I admit that it is something I missed.

Phil
Tribute to Dinosaurs 2020

ODPOWIEDZ