Awatar użytkownika
Dino
Administrator
Administrator
Imię i nazwisko: Łukasz Czepiński
Kontakt:

Nowy dinozaur z wczesnej kredy

Post autor: Dino »

Smith, J., Tshakreen, S., Rasmussen, S. & Lamanna, M. (2006) - Nowy dinozaur z wczesnej kredy z Libii.
DD.org - abstrakt pisze:Although the interval has been rather well sampled, a solid understanding of the nature of the Cretaceous tetrapod faunas of mainland Africa remains elusive. This is particularly true of Libya, which has produced only a few fragmentary Cretaceous tetrapod remains. For example, the previous record of Dinosauria from the country is limited to a few isolated bones and teeth from the ?Early Cretaceous (provenance is unclear for some of the remains) of the Jabal Nafusah area (between Tunisia and Tripoli) and several bones from the Late Cretaceous (probably Cenomanian, ~99-93 Ma) of the Ghadames and Draa Ubari regions.

In August 2005, as an expansion of ongoing research in the Late Cretaceous of Egypt, we conducted what appears to have been the first joint Libyan-American dinosaur expedition. Over three weeks we traveled ~4000 km in northeaster and south-central Libya, penetrating to ~450km north of the Chad border. Along Jabal Nafusah we produced fossil vertebrates from 13 localities in the Aptian-Albian (~125-99 Ma) Chicla Formation and the underlying uppermost Cabao Formation (uppermost strata regarded as upper Neocomian, ~125 Ma).

The assemblage from these sites consists largely of shark, turtle, lungfish, and crocodyliform (?two species, including bones and teeth of a very large form) remains, and numerous unidentified tetrapod elements. Dinosaurs are currently represented by fragmentary remains of a ?titanosauriform sauropod and the partial skeleton of a theropod.

The theropod, the most complete record of a Libyan dinosaur to date, was found at the top of the Cabao Formation near the town of Nalut, ~40 km east of the Tunisian border. It consists of vertebrae and appendicular elements. This specimen, which appears to be a previously unrecorded taxon as evidenced by several autapomorphies, possesses femoral and tibial characters very similar to Masiakasaurus and is thus perhaps a large-bodied noasaurid. If correctly identified, this find extends the African record of Abelisauroidea into the Neocomian.

Awatar użytkownika
Sebastian
Jurajski allozaur
Jurajski allozaur
Imię i nazwisko: Sebastian Oziemski

Post autor: Sebastian »

A masz o nim jakie?? informacje po polsku. nie znam dobrze angielskiego, wiÄ?c chcia??em sie spytaÄ? co to za teropod?

Awatar użytkownika
misio
Dewoński labiryntodont
Dewoński labiryntodont
Kontakt:

Post autor: misio »

zrozumia??em tylko tyle ??e to zauropod. :)
http://pl.tunele.wikia.com/wiki/Tunele_Wiki - moja własna wiki o serii książek "Tunele" Rodericka Gordona i Briana Williamsa :)

Awatar użytkownika
dilong
Jurajski allozaur
Jurajski allozaur
Imię i nazwisko: Maciej Krzysztof Pindakiewicz

Post autor: dilong »

Tu mowa gl??wnie o Teropodzie, mo??liwe ??e to ten gad jest w??a??cicielem tego zÄ?ba.
Geologia UW

Awatar użytkownika
pepo13
Karboński antrakozaur
Karboński antrakozaur

Post autor: pepo13 »

Misio to jest na pewno teropod., dilong o jaki zÄ?b ci chodzi?

Awatar użytkownika
Krzysztof
Triasowy silezaur
Triasowy silezaur
Imię i nazwisko: Krzysztof

Post autor: Krzysztof »

Z tego opisu wyciÄ?gnÄ???em najwa??niejsze informacje a wiÄ?c.

W Sierpniu 2005 roku po, raz pierwszy poprowadzono Ameryka??sko- Libia??skÄ? ekspedycjÄ? naukowÄ? na terenie Afryki, na terenie kt??rej naukowcy odkrywali dinozaury z p????nego okresu kredowego w Egipcie. Jest to pierwsza taka wsp??lna
ekspedycja przeprowadzona na tych terenach.Naukowcy przemierzyli setki kilometr??w aby dotrzeÄ? do p????nocnej centralnej czesÄ?i Libii przenikajÄ?c 450 km na p????noc do Czad, obrze??a wzd??u?? Jabal Nafusah. Prowadzone by??y badania naukowe gdzie, odnajdowano skamienia??osci przer????nych skamienia??osci krÄ?gowÄ?ow znajdujÄ?cej siÄ? na samej g??rze formacji Cabao.To z??o??enie czyli formacja sk??ada siÄ? w du??ym stopniu z licznych rekin??w, ryb, ??????wi morskich i przer????nych form krokodyli (dwa gatunki zawiera??y ko??Ä?i i zÄ?by bardzo dobrze wykszta??cone oraz resztki i liczne niezidentyfikowane fragmenty). Pozosta??osci dinozaur??w sÄ? pozosta??osciÄ? fragmentarycznÄ? zauropod??w z gatunku titanosauria a tak??e czÄ?sciowego szkieletu teropoda. Paleontologom uda??o sie odkryÄ? fragmenty krÄ?g??w oraz kosÄ?Ä?a konczyny teropoda. Okaz wydaje siÄ? byÄ? nieudokumentowany i oddzielny, posiadajÄ?cy kosÄ? piszczelowÄ? bardzo charakterystycznÄ? i podobnÄ? do Masiakasaurusa. Ten teropod mo??e byÄ? jakim?? Abelizaurem( Abelisauridae) i nale??ec do klasyfikacji Naosauridae.

Ps. Opis, mo??e wydaÄ? sie troche ma??o obszerny ale tyle uda??o mnie siÄ? ustalic z tego fragmentu.
Ostatnio zmieniony 9 września 2006, o 17:22 przez Krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Dino
Administrator
Administrator
Imię i nazwisko: Łukasz Czepiński
Kontakt:

Post autor: Dino »

DziÄ?ki, Krzysztof - wreszcie jakies t??umaczenie ;)

ODPOWIEDZ