[OPIS] Valdoraptor (waldoraptor)

Wszystko o krwiożerczych "stopach bestii"
Awatar użytkownika
nazuul
Złoty Dinek Kwiecień 2020
Złoty Dinek Kwiecień 2020
Posty: 6858
Rejestracja: 3 grudnia 2007, o 19:51
Imię i nazwisko: Maciej Ziegler
Lokalizacja: Wielkopolska

[OPIS] Valdoraptor (waldoraptor)

Post autor: nazuul »

Aktualna wersja opisu (z błędami, poniżej bezbłędna) niżej - Dawid Mika

Valdoraptor (waldoraptor)

długość: ok. 5 m
masa: 150-300 kg
miejsce: Wielka Brytania - Anglia - hrabstwo West Sussex (warstwy Wealden)
czas: 146-136 (130-125?) Ma
klasyfikacja:
Dinosauria
Saurischia
Theropoda
Averostra
Tetanurae
? Carnosauria

Valdoraptor był średniej wielkości drapieżnym dinozaurem żyjącym we wczesnej kredzie na terytorium dzisiejszej Anglii. Jedynym znalezionym materiałem kopalnym tego teropoda są kości śródstopia (II-IV) oznaczone BMNH R2559, zaliczone początkowo przez Owena do rodzaju Hylaeosaurus. Hulke w 1881 roku stwierdził, że należały do teropoda. Później opisano go jako gatunek Megalosaurus oweni. Okazało się, że śródstopie M. oweni jest smuklejsze i ma proporcjonalnie dłuższą i masywniejszą trzecią kość śródstopia od tego zaliczonego do Megalosaurus bucklandii. Nazwę rodzajową Valdoraptor (czyli "rabuś z Wealden") nadał w 1991 roku George Olshevsky. Jako, że materiał kopalny jest bardzo ubogi, trudno zaliczyć waldoraptora do jakieś konkretnej grupy teropodów, poza zaklasyfikowaniem do tetanurów. Valdoraptor mógł być też noazaurydem, o czym pisze Andrea Cau na blogu Theropoda.


Valdoraptor Olshevsky, 1991
V. oweni (Lydekker, 1889) Olshevsky, 1991
= Megalosaurus oweni Lydekker, 1889
= Altispinax oweni (Lydekker, 1889) Huene, 1923

grupa waldoraptorów polująca na polakanta
Obrazek

holotyp:
Obrazek

źródła:
http://theropoda.blogspot.com/2008/10/v ... evsky.html

http://home.comcast.net/~eoraptor/Tetan ... aptoroweni

http://scienceblogs.com/tetrapodzoology ... raptor.php

http://www.dinodata.org/index.php?optio ... &Itemid=67

Awatar użytkownika
Dawid Mika
Jurajski allozaur
Jurajski allozaur
Posty: 1016
Rejestracja: 23 maja 2008, o 15:49
Lokalizacja: Górny Śląsk

Re: [OPIS] Valdoraptor (waldoraptor)

Post autor: Dawid Mika »

Uzupełniłem opis. Zostało kilka zdań z oryginału, dlatego autorem dalej jest Maciej.
długość: ok. 5 m
masa: 150-300 kg
miejsce: Wielka Brytania - Anglia - hrabstwo West Sussex (warstwy Wealden)
czas: 146-136 (130-125?) Ma
klasyfikacja:
Dinosauria
Saurischia
Theropoda
Averostra
Tetanurae
? Carnosauria

Valdoraptor był średniej wielkości drapieżnym dinozaurem żyjącym we wczesnej kredzie na terytorium dzisiejszej Anglii. Jedynym znalezionym pewnym materiałem kopalnym tego teropoda jest holotyp (BMNH R2559) zawierający kości śródstopia (II-IV), zaliczone początkowo przez Owena (który oznaczył je jako R2556) do rodzaju Hylaeosaurus. Hulke w 1881 roku stwierdził, że należały do bliżej nieokreślonego teropoda. Później Lydekker (1889) zaklasyfikował je do Megalosaurus dunkeri. Miał on jednak do dyspozycji wyłącznie ryciny przedstawiające lustrzane odbicie szczątków, przez co uznał, że pochodzą z lewej, a nie prawej stopy. Rok później ten sam badacz uznał, że BMNH R604d, BMNH R1525, MNH 2574, 2661, 2680. Ponadto znaleziono je mniej więcej 165 m od pierwszej wspomnianej tu skamieliny. Stwierdził, że wszystkie wymienne tu skamieliny reprezentują nowy gatunek megalozaura - M. oweni. Huene (1926, 1932) niepoprawnie uznał przyszły holotyp waldoraptora za cztery kości śródstopia. W swojej pracy z 1923 zaliczył je do nowego gatunku altispinaksa - Altispinax oweni. Błąd ten powtarzał się później wielokrotnie - jego ofiarami padli między innymi Steel (1970) oraz Molnar (1990). Olshevsky zauważył, że holotypowe kości śródstopia są bardziej wysmukłe, a ich trzecia (zaliczona przez Phillipsa w 1871 do Megalosaurus bucklandi) kość jest proporcjonalnie większa i masywniejsza od pozostałych. Na podstawie tych różnic opisał nowy rodzaj teropoda, któremu nadał nazwę Valdoraptor (czyli "rabuś z Wealden"). BMNH R2559 mierzy 215 mm, a jego całkowita długość jest szacowana na 240 mm. Jako, że materiał kopalny jest bardzo ubogi, trudno zaliczyć waldoraptora do jakieś konkretnej grupy teropodów, poza zaklasyfikowaniem do tetanurów. Olshevsky (1991) uznał go za allozauryda, choć pojawiają się też sugestie jakoby prawdziwym właścicielem skamielin był Neovenator lub Eotyrannus. Nadawano waldoraptorowi status nomen dubium, nie potrafiąc znaleźć w zachowanym materiale kopalnym cech diagnostycznych. Dopiero Naish (2007) znalazł dwie autapomorfię i zaklasyfikował "rabusia z Wealden" jako tetanura o bliżej nieznanej pozycji systematycznej. Valdoraptor mógł być też noazaurydem, o czym pisze Andrea Cau na blogu Theropoda.

Valdoraptor Olshevsky, 1991
V. oweni (Lydekker, 1889) Olshevsky, 1991
= Megalosaurus oweni Lydekker, 1889
= Altispinax oweni (Lydekker, 1889) Huene, 1923

grupa waldoraptorów polująca na polakanta
Obrazek

holotyp
Obrazek

źródła:
http://theropoda.blogspot.com/2008/10/v... evsky.html
http://home.comcast.net/~eoraptor/Tetan... aptoroweni
http://scienceblogs.com/tetrapodzoology... raptor.php
http://www.dinodata.org/index.php?optio... &Itemid=67
Ostatnio zmieniony 28 maja 2011, o 03:24 przez Dawid Mika, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
szerman
Neogeński mastodont
Neogeński mastodont
Posty: 4029
Rejestracja: 23 czerwca 2009, o 10:40
Imię i nazwisko: Marcin Szermański
Lokalizacja: B-B

Re: [OPIS] Valdoraptor (waldoraptor)

Post autor: szerman »

Stwierdził, że wszystkie wymienne tu skamieliny reprezentują nowy gatunek megalozaura - M. oweni. _Huene (1926, 1932) niepoprawnie uznał przyszły holotyp waldoraptora za cztery kości śródstopia.
Podwójna spacja.
Olshevsky zauważył, że holotypowe kości śródstopia są bardziej wysmukłe, a ich trzecia (zaliczona przez Phillipsa w 1871 do Megalosaurus bucklandi) kość jest proporcjonalnie większa i masywniejsza od pozostałych.
Nie jestem pewny, bo nie sprawdzałem - ale nie powinno być Megalosaurus bucklandii (podwójne "i")?
Nadawano waldoraptorowi status nomen dubium, nie potrafiąc znaleść w zachowanym materiale kopalnym cech diagnostycznych.
znaleźć
Dopiero Naish (2007) znalazł dwie autapomorfię i zaklasyfikował "rabusia z Wealden" jako tetanura o bliżej nieznanej pozycji systematycznej.
Więc w metryczce lub/i spisie gatunków nie powinno widnieć incertae sedis?
"Mastodon sapiens"

Awatar użytkownika
szerman
Neogeński mastodont
Neogeński mastodont
Posty: 4029
Rejestracja: 23 czerwca 2009, o 10:40
Imię i nazwisko: Marcin Szermański
Lokalizacja: B-B

Re: [OPIS] Valdoraptor (waldoraptor)

Post autor: szerman »

Dawid Mika pisze:(...)
Miał on jednak do dyspozycji wyłącznie ryciny przedstawiające lustrzane odbicie szczątków, przez co uznał, że pochodzą z lewej, a nie prawej stopy. Rok później ten sam badacz uznał, że BMNH R604d, BMNH R1525, MNH 2574, 2661, 2680. Ponadto znaleziono je mniej więcej 165 m od pierwszej wspomnianej tu skamieliny.
(...)
Co uznał? Że należą do waldoraptora? Na to wygląda, ale pewny nie jestem więc nie poprawiałem:
http://www.encyklopedia.dinozaury.com/i ... aldoraptor
"Mastodon sapiens"

ODPOWIEDZ